Йога

Какво е йога?

Йога е една от шестте индуистки философски школи и  представлява система от физически, умствени и духовни практики, чиято цел е да се трансформират тялото и ума. Основава се на 5 опорни точки:

1. Упражнения (асани)

За да е здраво тялото ни, е необходимо да му осигуряваме достатъчно физическа активност и да раздвижваме мускулите и ставите, за да ги поддържаме в добро състояние. В натовареното ни ежедневие често прекарваме часове пред компютъра, което безспорно има негативен ефект върху мускулите и ставите ни, и води до появява на болки и дискомфорт. Асаните са упражнения, които са не само приятни, но и  полезни за тялото, ума и духа.

2. Дишане (пранаяма)

Правилното дишане подобрява цялостното състояние на тялото, осигурява оптимално количество кислород до всички органи и тъкани, прояснява съзнанието. Йога ни учи как да контролираме дишането си и да дишаме “правилно” – бавно, ритмично и дълбоко.

3.  Релаксация

Релаксацията е изключително важна за възстаноявване на спокойствието, оттърсване от стреса на ежедневието и поддържането на нервната система в оптимално състояние.

4. Диета (хранене)

“Ние сме това, което ядем” и този цитат не може да е по-верен. Йога препоръчва спазване на определена диета, основаваща се на вегетарианска кухня, която носи редица ползи за тялото, поддържа балансирано тегло и осигурява достатъчно енергия.

5. Позитивно мислене и медитация

Позитивното мислене е изключително важно, за да можем да сме успешни в което и да е начинание.  Медитацията пък изчиства съзнанието и ни дава възможност да възстановим най-важната част от човешкото тяло, а именно мозъкът. Редица научни доказателства подкрепят медитацията като средство за възстановяване на сивото мозъчно вещество в мозъка, както и подобряване на контактите м/у отделните клетки на нервната система.

Йога благоприятства и подобряване на общото психическо здраве и се препоръчва при:

  • Лека форма на депресия
  • Проблеми със съня
  • Шизофрения (при пациенти, които пият лекарства)
  • Дефицит на вниманието и хиперактивност

Тя има ефект върху невротрансмитерите в мозъка и стимулира производството на хормона серотонин. Йога благоприятства намалияването на нивата на възпаление, забавя процеса на стареене, намалява оксидативния стрес.

За кого е подходяща йога?

Йога заниманията нямат ограничение. Можем да ги посещаваме сутрин, обед, вечер, а дори при добро желание и по време на нощта. Има огромен набор от стилове и преподаватели, което прави заниманието изключително подходящо за предпочитанията на всеки. Йога ни носи редица позитиви:

  • подобрява имунитета
  • влияе на психологическото ни състояние, прави ни по-уравновесени, усмихнати и обичащи живота
  • раздвижва тялото и ставите, заздравява и подобрява общото състояние на мускулите и ставите
  • подпомага оздравителните процеси в тялото
  • изчиства съзнанието и намалява стреса
  • и още много други.

Leave a Reply

Your email address will not be published.